GIFT- Genarps IF Trail 12 juni 2022

GIFT/SM-VSM Trail 40, 25, 10 km

Utmana dig själv, ta chansen och spring GIFT. Ett tekniskt trail-lopp på Romeleåsens höjder. Vi erbjuder tre distanser, 10, 25 och 40 km med 160, 540 samt 820 höjdmeter. Distansen 40 km är utsedd som SM tävling i Trail- kortdistans.

Loppen är öppna för alla löpare, elit som motionär (över 17 år för 25 och 40 km). För löpare som anmäler sig till 40 km och är medlem i klubb ansluten till SFIF deltar man automatiskt i SM/ VSM *(läs längre ner om behörighet till SM/VSM). Och för skånska klubbar ingår distansen 40 km även i Spring i Skånes TrailCup.

SM-distansen 40 km är en kombination av en tuff och backig 30 km:s runda plus en 10 km:s runda (löpare kommer att springa 31 unika trail km). Man börjar med 10 km för att sen passera Ekevallen med publik och därefter fortsätter man ut på en 30 km:s runda. Distansen 25 km är en avkortad version av 30 km:s rundan med färre höjdmeter.

Alla GIFT banor är certificierad av ITRA och UTMB World Series qualifiers.

ÅRETS BANOR

GIFT 10 km 2022

GIFT 25 km 2022

GIFT 40 km 2022

VÄTSKEKONTROLLER
  5 km: Vatten.
  Mål: Vatten, coca cola och mat.

7 km VK1: Vatten, coca cola, sportdryck och mat.
  16,5 km VK3: Vatten, coca cola, sportdryck och mat.
  20,1 km: Vatten.

5 km: Vatten.
  10,3 km VK varvning: Vatten, coca cola, sportdryck och mat.
  16,9 km VK1; Vatten, coca cola, sportdryck och mat.
  25,6 km VK2: Vatten, coca cola, sportdryck och snacks.
  32 km VK3: Vatten, coca cola, sportdryck och mat.
  35,5 km: Vatten.

KLASSER

10 Km <17 år P+F (Start 9:20)

10 km Allmän D+H (Start 9:20)

25 Km allmän D+H (Start 10:45)

40 km allmän D+H (Start 9:00)

40 km SM/VSM alla klasser D+H (Start 9:00)

Årets upplaga av loppen byter riktning och går moturs vilket innebär att vi får den krävande serpentinen nedför på åsens norrsida. Men du behöver inte vara besviken då vi har kompenserat med nya backar och tagit bort de flesta grusstigar från fjolårets GIFT.

Tävlingscenter med start och mål är på Ekevallen, Genarps idrottsplats. Vätske- och energistationer kommer att finnas längs banan och i mål. Dusch och omklädningsrum är tillgängligt. I anmälningsavgiften ingår efter loppet öl eller annan dryck samt mat från Matskeppet.

GIFT-Finisher T-shirt (fabrikat CRAFT) förbeställs i samband med anmälan. Därefter kommer det finnas ett begränsat antal till försäljning på tävlingsdagen.

Anmälan är öppen till den 7 juni (kl 22:00): www.sportstiming.dk/event/9692

Efteranmälan efter den 7:e juni mot dubbelavgift fram till den 9 juni kl. 18.00.
OBS, ingen efteranmälan efter den 9:e eller på tävlingsdagen.

Boende: För långväga gäster rekommenderar Scandic Lund eller Malmö som sponsor av loppet och Svensk Friidrott. Det finns rabattmöjligheter för föreningar, läs mer här, https://www.friidrott.se/forening/friidrottsaffaren/Scandic/

Följ oss på Facebook - löpning för senaste nyheter.

Mejladress: friidrott@genarpsif.se

*SM-behörighet: För att delta i SM måste löpare representera en förening som är medlem i Svenska Friidrottsförbundet. Vid osäkerhet om föreningen är medlem eller inte, använd denna sökfunktion: https://idrottonline.se/SvenskaFriidrottsforbundet/foreningssok

Dessutom måste deltagare vid SM i traillöpning fylla minst 17 år under innevarande år, d.v.s. vara född 2005 eller tidigare.

Utländsk medborgare kan vara SM-behörig om nedanstående villkor är uppfyllda:

1. har varit folkbokförd och huvudsakligen vistats i Sverige i minst ett år
  2. har tillstånd från hemlandets nationsförbund att representera svensk förening och
  3. inte under samma kalenderår deltar i nationellt mästerskap i hemlandet.

Kontakta frida.lindstrom@friidrott.se för information om hur ansökan om tävlingstillstånd för utländsk medborgare går till.