IFK Ystad FK

Plats:Sandskogens IP B-plan
MATCHRAPPORT: IFK YSTAD 2–2 GIF
2022-09-26 14:58

Känns självklart surt att tappa en 2–0-ledning, men visade återigen att vi kan ge alla lag en match. Med tanke på flera oönskade byten pga. skador, så får vi vara nöjda med vår prestation.

Det är ingen hemlighet att vi jagar viktiga poäng i jakten om en kvalplats. Det såg också ut som att vi skulle få med oss tre viktiga poäng. Ted såg till att vi fick en fin start på matchen, då han var sist på bollen efter hörna och satte 1–0 med kvarten spelade.

Målet stod halvleken ut, och i den 57:e matchminuten utökade Alex ledningen när han prickade in 2–0 efter en fin djupledslöpning.

Men repliken från hemmalaget kom relativt snabbt. I den 67:e minuten snappade man upp en retur och stänkte dit 2–1.

Ska jag vara den bittra tränaren för ett ögonblick, så var det ett koncentrationstapp från vår sida. Med tanke på säsongen som varit, så har vi inte råd med att ”bjuda” motståndarna på något, särskilt i ett sådant skede av matchen. Det blev ett mål som skapade nerv och gav dem en energiinjektion.

Inte att glömma Simons stolpträff, bara minuten efter vårt andra mål. Hade vi fått 3–0 så hade matchen med all säkerhet haft ett annat öde. Jag gillar dock inte att prata fotboll i om-och-men-form.

Tyvärr fick vi en straff emot oss. Verkade vara rätt beslut av domaren. Bollen gick i mål och kvitteringen var ett faktum. Med lite mer än tio minuter kvar av matchen gjorde vi vad vi kunde, men lyckades inte dyrka upp det låsta läget som uppstod i matchens slutskede.

Vi är obesegrade i 13 av 21 matcher hittills. Det ger ett procentuellt utfall på runt 60%. Bortsett från topp 3-lagen, så har vi inte fler förluster än något annat lag. Vi har minst förluster av samtliga lag som slåss med oss i den änden av tabellen. Inget av lagen som säkrat sitt kontrakt har färre förluster än oss.

Det är ren fakta att vi är svårslagna. Därför ska killarna ha extra kredd för slitet de lägger ner. På lördag är vi fortsatt svåra att bryta ner. Vi går för segern och hoppas att vårt slit gjort sig förtjänt av ytterligare två matcher i oktober.

Jag hoppas att så många som möjligt tar sig till Ekevallen. Inte minst för killarnas skull. Rätt säker att ni också vill ha fler hemmamatcher innan vi gör bokslut på den här säsongen.

/Murre