Lunds BOIS

Plats:Ekevallen, Genarp A-plan
MATCHRAPPORT: GIF 1–1 LUNDS BOIS
2022-07-31 11:15

Först av allt. Jag är oerhört nöjd med killarnas insats. Prestationen var i fokus och det fick vi rakt igenom hela matchen.

Huvudpoängen med träningsmatchen var att få känna på matchtempot innan seriespelet drar i gång nästa helg. Med tanke på den intensiva träningsveckan vi haft, så var det tunga ben på sina håll, men när viljan och attityden finns på plats, då kan även ett par trötta ben göra en soloprestation och fullborda med ett mål.

Jag tänker på Emil Mårtensson som inte kunnat träna i veckan och varit krasslig. Han skulle få begränsat med speltid men fick göra ett tidigt inhopp, under tiden Ted behandlades av Håkan. Med två minuter kvar av halvleken så vinkade Emil på att få byta pga. trötthet. Jag svarade med att han orkar halvleken ut, så länge han verkligen vill det. Strax innan halvtidssignalen tog han bollen på sin vänsterytterposition och dribblade bort försvararna och lade snyggt in 1–0 för oss.

Det är mer godbitar att nämna. Max Dunegård, som haft pigga inhopp tidigare, fick göra sin första A-lagsmatch från start och spelade 85 minuter. Elias Jakobsson fick göra sin A-lagsdebut med ett inhopp och speltid på 20 minuter. Båda 15 år gamla. Jag är definitivt nöjd över deras prestationer.

Med halvtimmen kvar av matchen är det bara att gilla läget när kvitteringen kommer. En lös passning i vår uppspelningsfas ger bortalaget ett bra läge som avslutas otagbart i krysset. Tio minuter senare får Lunds BOIS en spelare utvisad efter två gula, men vi bestämmer att de kan få ta in en annan spelare.

Det var kanske lite för ofta byten för min smak. Samtidigt ville vi inte åka på onödiga skador och då tog vi det säkra före det osäkra. Får inte glömmas att vi saknade ett dussin spelare. Trots värmen och tröttheten är min känsla att vi är piggare än dem och har lite mer kräm mot slutet av matchen. Vi skapar lägen via Ted, Vilgot och Simon, men det är små marginaler i beslutslägen som inte ger oss ett ledningsmål.

När slutsignalen löd fick laget en stark applåd av våra kära anhängare som hade tagit plats på vallen. Ett gott tecken på att vi alla – spelare, ledare och supportrar – är redo för höstsäsongen.

/Murre