Skegrie BK

Plats:Ekevallen, Genarp A-plan
MATCHRAPPORT: GIF 5–1 SKEGRIE
2022-06-24 11:42

Att sätta ord på vad man känner är alltid svårt, men det var ren glädje efter säsongens första seger. Framför allt för killarnas skull. Jag vet hur de kämpat och hur de krigar på planen varje träning och match. Det var en stor glädje för deras skull, att de äntligen fick vinna en fotbollsmatch igen.

Vad de tre poängen betydde var lätt att förstå när segersången ekade över Ekevallen. Vi gör en fantastisk första halvlek med 4–5 klara målchanser och hade mycket väl kunnat leda med fler bollar i paus. När en kvart var spelad hade vi fixat en välförtjänt 3–0-ledning.

Mackan spelade fram Nisse som avslutade kliniskt i bortre hörnet, efter bara två minuter. Fem minuter senare nickade Norén in tvåan efter ännu en assist av Strand. Nisse var även han involverad i det här målet med sitt enorma slit och förarbete.

Inför matchen gjorde vi mindre justeringar gällande våra fasta situationer, både defensivt och offensivt. I den 16:e minuten fick vi snabb utdelning på detta. Alex slog en fin hörna som hittade klubbikonen Dikes panna och gav oss en komfortabel ledning i matchen.

Vi inledde andra halvlek med en dubbelchans. Först studsade bollen oturligt över Nisses fot precis vid skottögonblicket, sedan rensades Noréns avslut på mållinjen. Vårt fjärde mål kom via Mackan. Starkt jobb av inbytte Alle som bäddade för det här målet.

Några minuter senare fick Skegrie en straff. Rättvist eller orättvist men det var bara att ta domarens beslut och försöka hantera det på bästa sätt, vilket vi också gjorde. Stoffe tog straffen och tillät inte motståndarna att reducera, med halvtimmen kvar.

Istället var det vi som slog ner spiken helt och stängde matchen genom att utöka vår ledning ytterligare. Mackans tredje assist för kvällen avslutades säkert av Jocke.

Lite smolk i bägaren att vi inte lyckades hålla nollan, vilket Stoffe och laget förtjänade. Deras reduceringsmål nickades i mål vid bortre stolpen. Känslan var att vi hamnade lite fel i vårt försvarsspel. Men en kväll som denna var detta hanterbart.

Jag måste ge en eloge till samtliga spelare hur de genomförde matchen. Jag är grymt nöjd med allihopa. Det var kul att se och det kändes som om vi hoppade tillbaka på tåget då alla sliter och kämpar för varandra.

Inte att glömma de spelare som inte var med i matchtruppen. Vi har en konkurrenssituation som kommer att göra oss gott efter sommaruppehållet. Det kommer vara ett starkt GIF som alla kommer att få bevittna under hösten.

Summerat har vi gjort bra prestationer men dessvärre inte fått med oss poängen. Det gäller att bara fortsätta och tro på det vi gör och bygga vidare på vårt spel, så vet jag att det kommer att gå vägen för oss.

Vill passa på att önska alla, inte minst våra fantastiska supportrar, en riktigt glad midsommar.

/ Murre