FC Näset

Plats:Höllvikens IP A-plan
MATCHRAPPORT: NÄSET 3–3 GIF
2022-05-25 11:38

Till Sydsvenskan lämnade jag följande kommentar: ”Vi vet att segrarna är inom räckhåll och när det väl lossnar, då kommer det att lossna rejält för oss”. Det är också med den känslan vi lämnade Höllvikens IP efter delad poäng mot Näset.

För tredje matchen i rad så tar vi ledningen i matchen och har en 2–0-ledning efter dryga halvtimmen. Simon sliter till sig bollen, lämnar över den till Alex som framspelar Nisse, som i sin tur kan lägga bollen i öppet mål. Snyggt och enkelt på samma gång. Vi utökar via Jocke som också blir framspelad, efter att vi återerövrat bollen på offensiv planhalva. Inte att glömma Nisse som ska ha plus för arbetet på sin vänsterkant.

Dock släpper vi en hörna olyckligt till 1–2, fem minuter före halvtid, vilket alltid är surt att behöva göra. Killarna upplever att det knuffas mer än vanligt och en tilltrasslad situation gör att nicken hamnar i mål. Samtidigt vet vi att inget kommer gratis och det är bara att gnugga på detaljerna och vara mer noggranna i dessa situationer.

Tyvärr tvingas vi till flera byten pga. skadekänningar. Både Isak och Nisse får kliva av efter starka insatser i första halvlek. Vi kände för att låta Alex vila en kort stund, som också haft känningar på sistone. Tre byten i paus, oavsett anledning, är inte optimalt.

Fisnik skulle mått bra av att få vila en stund, men så blev inte fallet. Hann väl sitta i några minuter innan han byttes in igen. Inbytte Linkan hinner inte riktigt komma in i matchen, innan han också tvingas till ett byte av samma anledning som de tidigare. Även Dike får kliva av med krampkänningar.

Det är inget önskvärt scenario att behöva röra om så mycket i en formation. Därför var det extra tungt med deras kvitteringsmål i den 60:e minuten, där vi både hamnar fel och inte är tillräckligt aggressiva i försvarsspelet. I den 73:e minuten gör de 3–2 som vi tycker är en klar offside. Som tidigare nämnt, inget kommer gratis.

Med tanke på utvecklingen av matchen, så är det en enorm glädje i gruppen, när vi gör 3–3 med tio minuter kvar av ordinarie speltid. Emil Mårtensson nätar för andra matchen i rad och mer kommer framöver, det vet jag.

De har några skarpa lägen i matchen där Stoffe gör flera fina räddningar. Samtidigt har vi bud på ledningsmål i slutet av matchen och skapar tillräckligt mycket för att kunna göra fler mål.

Vi ska ha fler poäng än de vi har hittills. Trots tappad ledning till underläge och alla rockader på flera spelare lyckas vi idag komma tillbaka och få med oss en poäng. Summa summarum är vi nöjda med det enorma slitet vi lägger ner tillsammans, för varandra och med varandra.

På söndag gästas vi av Svedala, vilket alltid är trevligt. Då gör vi det tillsammans, med alla utanför och på plan, bärgar vi årets första trepoängare.

/ Murre