Ystads IF FF

Plats:Sandskogens IP A-plan
Matchrapport: Ystads IF FF vs GIF
2020-08-16 09:52

Igår under en brännande sol hade vi äntligen seriepremiär. Motståndet var tuffast möjliga i form av serieledaren Ystads IF FF, som redan har spelat tre matcher och vunnit samtliga tre matcher. Första halvlek var ganska jämn och båda lagen skapade ett par bra chanser. Vår första chans kom innan 10 minuter spelats. Efter ett snyggt anfall på vår högersida, slog Johan Svensson ett bra inlägg men YIFs målvakt touchade bollen och därmed störde Ted Frostander som på bortre stolpen hade ett mycket bra läge. YIFs första chans kom i den 11:e minuten efter slarv i vårt försvarsspel. Dock sköt YIF-anfallaren över vårt mål i ett friläge. Efter ca 25 minuter slog Oscar Lindkvist ett farligt inlägg. YIF hade ett par hörnor och på en av dessa fick man – efter lite "flipperspel" – ett riktigt bra läge men avslutet gick ej på mål. Minuten efter rann en YIF:are igenom vårt försvar men Christopher ”Stoffe” Fröjd i målet kunde rädda. På övertid i första halvlek skapade vi vår farligaste chans, då kapten Niklas Nilsson fick ett utsökt nickläge men Niklas fick nog inte önskad kraft på nicken och YIFs målvakt kunde rädda. YIF var nära att chockstarta andra halvlek med ett friläge men ”Stoffe” kunde avvärja. I den 53:e minuten slog Johan Svensson en bra frispark från ett bra läge men bollen smet utanför stolpen. I den 56:e minuten gjorde YIF 1-0 via ett fint anfall på deras vänsterkant samt ett inspel till den fristående inbytte anfallaren. 10 minuter senare kunde YIF avgöra matchen via ett friläge. Värmen tog ut sin rätt och med en numerär liten matchtrupp – inkl. Filip Nermfors som ställde upp, tack Filip – samt två skador hade vi inte energin att pressa på framåt. Matchen sista farliga chans hade YIF men "Stoffe" tippade deras frispark i ribban och ut. Givet förutsättningar gjorde vi dock en helt godkänd premiärmatch. Vi får ta revansch på onsdag, då mot Bara GoIF (borta). Vi har för övrigt en otrolig tuff start, då vi ska spela fem matcher på 15 dagar (varav fyra är på bortaplan).

Dagens matchtrupp:

Alex Nilsson Frank, Alexander Frank, Alexander Johannisson, Christopher Fröjd, Filip Nermfors, Fredrik Norén, Fritiof Jurland, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Jonas Hansson, Max Mårtensson, Niklas Nilsson, Oscar Lindkvist, Ted Frostander samt Vilgot Jurland.