Uppåkra IF

Plats:Ekevallen Konstgräs
Matchrapport: GIF vs Uppåkra IF
2020-03-14 19:26

Idag på ett Ekevallen som bjöd på vårväder, spelade vi mot Uppåkra IF. Uppåkra är en välbekant motståndare för oss, då vi mött dom fyra gånger under dom senaste 10 månaderna.

Starten på matchen var inte bra från vår sida och vi hade svårt att spela oss ur Uppåkras höga/intensiva presspel. Redan i den andra minuten gjorde Uppåkra 1-0. Ett inlägg från vänster hittade en helt fristående Uppåkra-spelare som enkelt gjorde mål. Vi hade en bra chans i den sjunde minuten då Alexander ”Alle” Johannisson bröt ett uppspel och gav Ted Frostander ett bra skottläge men Ted fick ingen bra träff. Under första halvan av första halvlek var Uppåkra det dominerande laget men sakta men säkert tog vi oss in i matchen. I den 24:e minuten stormade Anton ”Nisse” Nilsson fram, spelade vägg med Jocke Johansson och satte bollen i mål. Målet var välbehövligt för oss givet Uppåkras intensiva start. I den 37:e minuten fick Uppåkra ett bra kontringsläge men Christopher ”Stoffe” Fröjd i vårt mål gjorde en fin räddning. Sista chansen i första halvlek fick ”Alle” Johannisson men avslutet gick över ribban. Vi pratade i paus om att försöka vara lite rappare i tanke och fötter och med hjälp av en bättre första touch kunna spela oss förbi Uppåkras höga press. Andra halvlek blev också bättre från vår sida. Efter fem minuter kombinerade Niklas Nilsson och Filip Nermfors fram Ted Frostander till ett friläge och Ted rundade målvakten men kom lite ur vinkel och chansen rann bort för oss. Uppåkras första farliga chans i andra halvlek kom via en hörna. Uppåkras andra farliga chans kom ca fem minuter senare men likt Ted kom Uppåkras spelare ur vinkel/läge efter att ha rundat ”Stoffe” Fröjd. I mitten av andra halvlek var Isak Ekqvist nära att göra ett drömmål via en lång lobb (långskott) men bollen smet precis utanför stolpen. Dock skulle vi få sista ordet via inbytte 14-åringen Pontus Andersson som klarade av en närkamp med en Uppåkra-spelare och därefter kallt rullade in bollen i mål. Uppåkra försökte få till en kvittering men mer än något farligt inspel lyckades man inte producera och matchen slutade 2-1 till oss.

Dagens matchtrupp:

Albert Larsson, Alex Nilsson Frank, Alexander Johannisson, Anton Nilsson, Christopher Fröjd, Filip Nermfors, Fredric Larsson, Fredrik Norén, Isak Ekqvist, Joacim Johansson, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Max Mårtensson, Niklas Nilsson, Oscar Lindkvist, Pontus Andersson samt Ted Frostander.