Skurups AIF

Plats:Ekevallen Konstgräs
Matchrapport: GIF vs Skurups AIF
2020-02-22 17:20

Dagens hemmamatch mot seriekollegan Skurups AIF spelades i ett ruggigt väder. Matchens första situation - som kunde kallas chans - skapade vi, då mittback Alexander Frank stöttade fram men Skurups målvakt kunde ganska enkelt rädda. I den 17e minuten skapade Alex Nilsson Frank sig ett bra skottläge men skottet blockerades till hörna. På denna hörna fick vi till slut ett bra skottläge men även detta avslut blockerades. Matchens hittills farligaste läge fick Skurup i den 31a minuten, då en Skurupsspelare fick ett friläge men avslutet gick utanför vårt mål. Vi svarade omgående, då kapten Joacim Johansson bröt ett uppspel och Niklas Nilsson - för dagen anfallare – fick ett bra skottläge men Skurups målvakt kunde rädda till hörna. På hörnan fick Johan Svensson ett ypperligt nickläge men Johan fick ingen bra träff med pannan. Direkt i inledningen av andra halvlek slarvade Skurup och Niklas Nilsson fick ett friläge. Det verkade dock som Niklas blev lite överrumplad (?) över friläget och avslutet kunde enkelt räddas. Mellan den 19e och 23e minuten skapade Skurup tre jättechanser, främst via slarv från vår sida. På dom två första lägena fick Christopher Fröjd i vårt mål visa vilken duktig målvakt han är och det tredje läget kunde Alexander Frank blockera. I den 28e minuten gjorde vi 1-0 (Jocke Johansson), efter en tilltrasslad situation efter en hörna. Målet godkändes nog först men efter en liten konferens mellan huvuddomaren och assisterande domaren dömdes målet bort (enligt några åsikter var bollen över mållinjen i ett tidigare läge). I den 33e minuten fick Vilgot ”Viggan” Jurland ett mycket bra läge efter en läcker klack-pass av Niklas Nilsson men avslutet gick ej i mål. När man trodde matchen (logiskt) skulle sluta oavgjort, så slog ytterback Fredric ”Fille” Larsson ett perfekt inlägg till sin ytterbackskollega Anton ”Nisse” Nilsson som gjorde 1-0 via en flygande nick; detta i den 88e minuten. En minut senare fick ”Nisse” ett bra läge efter en hörna men vi skulle – ytterligare en minut senare – definitivt avgöra matchen. 14-årige (fyller 15 i år) debutanten Pontus Andersson spelade snyggt fram 17-årige (fyller 18 i år) Vilgot ”Viggan” Jurland som med vänstran gjorde sitt första mål i den röda GIFFA-tröjan. Slutresultat = 2-0 (0-0).

Dagens matchtrupp:

Alex Nilsson Frank, Alexander Frank, Alexander Johannisson, Anton Nilsson, Christopher Fröjd, Fredric Larsson, Fritiof Jurland, Isak Ekqvist, Jimmie Svärd, Joacim Johansson, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Niklas Nilsson, Pontus Andersson samt Vilgot Jurland.