FC Möllan

Plats:Sorgenfri IP, konstgräs
Matchrapport: FC Möllan - GIF
2019-08-24 11:07

Ytterligare en s.k. sexpoängsmatch spelades igår på Sorgenfri IP (Malmö) mot laget precis under oss i tabellen, nämligen FC Möllan. Jämfört med dom senaste matcherna inledde vi matchen piggt och innan 15 minuter hade spelats hade vi skapat tre kvalificerade chanser. Första chansen kom efter bara fyra minuter när Andreas ”Rynge” Persson visade fin spelförståelse samt känsla när han uppfattade att Möllans målvakt stod långt ute och var nära att göra mål på ett långskott. Nästa chans var ännu bättre, då Marcus Strand slog en snabb frispark (som nog överraskade Möllan) och Jonas ”Dike” Einbjörn fick ett jätteläge men avslutet gick högt över mål. Till dessa två chanser ska Ted Frostanders skott läggas. Dock i den 15:e matchminuten bjöd vi Möllan på ett enkelt mål, då deras anfallare var påpassligt framme och till slut kunde rulla in bollen i tomt mål. Det har blivit lite av en ful ovana för oss att släppa in ett tidigt ledningsmål (tredje matchen i rad). Vi repade dock snabbt mod och fick till en snabb kvittering, då Andreas ”Rynge” Persson - som för övrigt gjorde en utmärkt insats så länge han orkade - smekte in en frispark (över muren och utan chans för Möllans målvakt). Innan halvleken var över skapade vi ytterligare två bra chanser. Den första på en nick av kapten Jocke Johansson efter en fint slagen högerhörna av Marcus Strand. Den andra chansen fick Alex Nilsson Frank efter en fin framspelning av Robin Ringkvist men Alexs skott gick mitt på målvakten. Andra halvlek hann knappt börja förrän vi bjöd Möllan på ett farligt läge, då vi inte lyckades få undan bollen i eget straffområde. I den 7:e minuten slog Marcus Strand en vänsterhörna på bortre ytan och där fanns Robin Ringkvist och Robin nickade in bollen i mål. Det var dock inte med stor marginal som bollen var över mållinjen men domaren var säker och blåste för mål. Med lite mer än 15 minuter kvar att spela av matchen, stod mittback Jonas ”Dike” Einbjörn för en kraftfull raid längs vänsterkanten och hittade sedan fram till Robin men Robins avslut blockerades av en Möllan-försvarare. I anfallet efter var en Möllan-spelare på väg igenom vårt försvar men Christopher ”Stoffe” Fröjd var påpassligt ute och avvärjde med en benparad. Med 10 minuter kvar av matchen fick vi ett jätteläge att avgöra matchen, då Marcus Strand frispelade Robin Ringkvist men Robin lyckades inte med sitt försök att dribbla bort målvakten. Möllan fick matchens sista chans – igen var det vi som ”skapade” chansen åt Möllan – men ”Stoffe” kunde sträcka ut och styrde bollen till hörna. Därmed slutade matchen med en 2-1 seger för oss. Vinsten innebar att vi nu har vunnit tre raka matcher och klättrat uppåt i tabellen (över negativt kvalstreck) men det kommer krävas ytterligare ett antal poäng för att hålla fyra lag bakom oss.

Dagens matchtrupp: Alex Nilsson Frank, Alexander Johannisson, Andreas Persson, Anton Nilsson, Christopher Fröjd, Fredric Larsson, Joacim Johansson, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Jonas Hansson, Magnus Hommel, Marcus Strand, Robin Ringkvist samt Ted Frostander.