Rydsgårds AIF

Plats:Ekevallen
Rapport: GIF - Rydsgårds AIF
2018-09-29 20:02

Dagens hemmamatch - den sista i seriespelet - mot Rydsgårds AIF hade karaktären av en ”kniven-på-strupen-match”. Innan matchen hade vi diskuterat Rydsgårds främsta offensiva vapen men innan två minuter spelats hade Rydsgård tagit ledningen just via ett inlägg, nickskarv samt avslut (ibland får man bara erkänna motståndarens styrka trots att man vet om den). Rydsgård fortsatte att föra matchen och vi var tillbakapressade i början av matchen. I den 22:a minuten skapade Rydsgård ett bra skottläge men Christopher Fröjd kunde rädda skottet. Vi växte dock mer och mer in i matchen och i den 39:e minuten hittade Anton Nilsson fram till Alex Nilsson Frank som spelade snyggt vidare till Besnik Rustemaj men Besniks avslut räddades till hörna. Alex slog den efterföljande hörnan och Niklas Nilsson skallade kraftfullt in kvitteringsmålet. Med ca en minut kvar av första halvlek slog Alex en fin frispark från vänsterkanten och Niklas var siste Genarpsspelare på bollen innan den letade sig i mål. Innan domaren blåste för pausvila var en Rydsgårdsspelare nära att göra självmål. I den andra halvleken radade vi upp massor av högkvalitativa chanser men vi hade förtvivlat svårt att avgöra matchen. I den 52:a minuten serverade Petter Lundgren Besnik men trots två jätte(fri)lägen fick Besnik ej bollen i mål. Fyra minuter senare var Petter själv nära att göra mål men bollen dansade på mållinjen (och ut). Alex fick nästa chans, då kapten Jocke Johansson först slog en fin boll till Besnik som sedan spelade fram Alex men Alex avslut från ett friläge gick ej på mål. I anfallet efter fick Besnik en ny kanonchans men avslutet smet precis utanför stolpen. Nästa chans fick Robin Ringkvist men Rydsgårds målvakt gjorde en fin räddning på Robins skott. Härefter fick Rydsgård ett utsökt frisparksläge (precis utanför vårt straffområde) men frisparken gick högt över vårt mål. I den 70:e minuten fick Besnik på ett bra skott och målvaktsreturen gick till en fristående Robin men Robin fick ej bollen i mål. Inbytte Liridon Rrustemaj – i sin första bolltouch – prickade stolpen med ett vackert långskott. I den 87:e minut fick vi till slut utdelning efter slarv av Rydsgårds målvakt. Målskytt var Besnik. På övertid spelade Besnik fram broder Liridon men Liridons volleyavslut gick mitt på Rydsgårds målvakt. Därmed slutade matchen 3-1.

Dagens matchtrupp: Alex Nilsson Frank, Andreas Persson, Anton Nilsson, Besnik Rustemaj, Christian Aghetseh, Christopher Fröjd, Fredric Larsson, Fredrik Norén, Joacim Johansson, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Liridon Rrustemaj, Marcus Strand, Niklas Nilsson, Petter Lundgren samt Robin Ringkvist.