Södra Sandby IF

Plats:Ekevallen
Rapport: GIF - Södra Sandby IF
2018-09-16 19:22

Dagens motståndare Södra Sandby IF jagar serieseger och således var vi inställda på en tuff utmaning idag hemma på Ekevallen. Sandby anföll främst genom att försöka spela sig fram igenom mitten eller med krossbollar ut på deras högerkant. Trots stundtals bra spel från topplaget Sandby stod vi emot bra och Sandby skapade (matchen igenom) inte några direkta farliga chanser. Vår första chans kom efter 18 minuter, när Besnik Rustemaj drev upp bollen på vänsterkanten och hittade in till en helt fri Robin Ringkvist men Sandbys målvakt kunde rädda friläget. Kort härefter tog sig Alex Nilsson Frank fram på högerkanten och fick ett kanonläge men Alex valde att passa istället för att avsluta själv från nära håll men tyvärr kunde en Sandbyspelare avvärja i sista sekunden. Efter ca 30 minuter stormade Alex fram på högerkanten och hittade in till Besnik men Besniks kanon tog tyvärr i ribban. Med fem minuter kvar av matchen slog Besnik en fin frispark över muren men Sandbys målvakt kunde vackert rädda till hörna. Med ett fåtal minuter kvar av första halvlek bröt Sandby ett uppspel och kunde effektivt kontra in 1-0. Efter 63 minuter spelade av matchen kontrade vi på en Sandbykontring och Alex fick ett mycket bra (fri)läge men hans avslut blockerades i sista stund och Besnik tog hand om returen men fick ej bollen på mål. Med ca 15 minuter kvar av matchen kom vår sista stora kvitteringschans men Liridon Rrustemajs avslut träffade stolpen. En sur förlust, då vi skapade betydligt flera heta chanser än Sandby, där Sandby enligt sin tränare (enligt Sydsvenskan) var ”stundtals nedtryckta av Genarp och får tacka vår målvakt Dennis Jürs för de tre poängen”. Vi får deppa idag men sedan är det bara att ladda om, då tre viktiga matcher återstår (minst).

Dagens matchtrupp: Alex Nilsson Frank, Andreas Persson, Anton Nilsson, Besnik Rustemaj, Christian Aghetseh, Christopher Fröjd, Fredric Larsson, Fredrik Norén, Joacim Johansson, Jonas Einbjörn, Liridon Rrustemaj, Murat Kocacenk, Niklas Nilsson, Petter Lundgren, Robin Ringkvist samt Ted Frostander.