VMA IK

Plats:Arkelstorps IP
Rapport: VMA IK - GIF
2018-09-08 19:27

Dagens viktiga match spelades borta i Arkelstorp mot VMA IK och vi hade revansch att utkräva efter vårens förlust (2-4 hemma på Ekevallen). Matchen var inte många minuter gammal, när VMA:s och hela seriens skyttekung sprang sig fri på en djupledsboll men lobben var inte tillräckligt bra och Christopher Fröjd kunde rädda. Dock var det vi som tog ledningen, då formstarke Robin Ringkvist urtjusigt lurade både försvarare och målvakt med en s.k. cruyff-fint och rullade in bollen i tomt mål. Framspelare till Robin var Niklas Nilsson. Nästa chans hade vi men Petter Lundgren kom inte till avslut (från ett bra läge inne i straffområdet). I den 37:e minuten fick VMA ett jätteläge på en hörna men nicken gick ej på mål. Innan första halvlek var över hade båda lagen vars sitt läge. Först VMA på en nickskarv (som smet precis utanför stolpen) och sedan Besnik Rustemaj (VMA:s målvakt gjorde en bra benparad). Tyvärr tvingades vi till tidiga byten (precis innan paus samt under paus), då både Marcus Strand (för dagen vänsterback, som han skötte med glans) samt Robin Ringkvist fick ljumskproblem. Bl. a. fick Ted Frostander spela vänsterback i andra halvlek men Ted löste den uppgiften med bravur. Efter ca fem minuter av andra halvlek spelade Alex Nilsson Frank fram Besnik, som lobbade bollen över en utrusande VMA-målvakt men en VMA-försvarare kunde avvärja. I den 53:e minuten blåste domaren för straff för VMA men efter en diskussion med den assisterande domaren ändrades domslutet till frispark. Dock kunde en VMA-spelare kruta in bollen i mål och 1-1 var ett faktum. Direkt efter fick Johan Svensson på ett kanonskott men VMA:s målvakt räddade till hörna, en hörna som blev farlig men resulterade ej i ett ledningsmål för oss. I den 56:e minuten tvingades Christopher till en vass räddning på en nick (efter en frispark). Känslan var att VMA var lite vassare än oss under första halvan av andra halvlek, men när en VMA-spelare drog på sig sitt andra gula kort och blev utvisad kunde vi ta över. I slutet av matchen blev ytterligare en VMA-spelare utvisad (rött kort efter en vårdslös tackling på Fredrik Norén). Vi skapade under andra halvan av andra halvlek två bra lägen; först fick Johan Svensson på ett bra skott och i slutminuterna fick Liridon Rrustemaj ett bra läge – dock från lite snäv vinkel – men avslutet gick i burgaveln. Slutresultatet blev därmed 1-1 och oavgjort får nog anses spegla matchbilden ganska väl. VMA är ett bra samt löp- och tempostarkt lag och vi gjorde själva en bra insats och uppvisar fortsatt god höstform (vi är obesegrade i sex raka matcher; tre vinster och tre oavgjorda matcher).

Dagens matchtrupp: Alex Nilsson Frank, Besnik Rustemaj, Christian Aghetseh, Christopher Fröjd, Fredrik Norén, Joacim Johansson, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Liridon Rrustemaj, Marcus Strand, Niklas Nilsson, Petter Lundgren, Robin Ringkvist samt Ted Frostander.