Veberöds AIF

Plats:Romelevallen
Rapport: Veberöds AIF - GIF
2018-04-07 18:44

Den långa vintern har förlängt konstgrässäsongen och dagens seriepremiär borta mot grannklubben Veberöds AIF fick spelas på konstgräset i Svalebo. En premiär är alltid speciell och den var idag extra speciell för GIF, då man spelade dels derby, dels första matchen i div 4 på många år. Solen sken men en ganska stark vind kom att - till viss del - påverka spelet.

Om det var premiärnerver låter vi vara osagt men matchinledning var inte bra och Veberöd ägde helt matchinledningen och innan matchuret visade fem minuter hade Veberöd tagit ledningen. Sakta men säkert växte sig GIF in i matchen. Efter 25 minuters spel drog Besnik Rustemaj upp en kontring och väggspelade med broder Liridon och fri med målvakten tryckte Besnik in kvitteringsbollen med vänstran. GIF började andra halvlek bra och i den 14:e minuten slog Besnik till med ett tjusigt mål; en halvvolley från 20-25 meter som var helt otagbar. Därefter sjönk dessvärre GIF ner i planen och Veberöd kunde pumpa upp bollar på tunge och duktige Viktor Rosberg och vid ett antal tillfälle hängde reduceringsbollen i luften. GIF skapade två chanser att avgöra matchen; ett farligt skott av Ted Frostander samt ett utmärkt läge för Robin Ringkvist men en Veberödsspelare räddade Robins avslut (läget för Robin föregicks av att Ted vann en duell mot Veberöds målvakt). Det var en skön lättnad när domaren till slut blåste av matchen och tre poäng kunde inkasseras.

Dagens matchtrupp: Alexander Frank, Andreas Persson, Anton Nilsson, Anton Persson, Besnik Rustemaj, Christopher Fröjd, Fredric Larsson, Fredrik Norén, Joacim Johansson, Johan Svensson, Jonas Einbjörn, Liridon Rrustemaj, Marcus Strand, Niklas Nilsson, Robin Ringkvist samt Ted Frostander.