Holmeja IS

Plats:Erik Petters IP A-plan
Matchrapport: Holmeja 1-4 GIF
2023-05-14 11:11

Jag har inget direkt minne av en match i Holmeja, därför var det extra trevligt att bege sig dit. Bemötandet var lika trevligt. Solskenet och bra med publik gjorde inte det sämre.

Det pratas ofta om att få en bra start på matchen och klyschorna är där av en anledning. Ett mål redan efter åtta minuter får anses som en önskad start i en bortamatch.

Simme spelade fram sig själv med en nick, sprang ifrån sin försvarare och serverade Pontus som i sin tur lade upp för ett avslut från Jocke som tog på en täckande back och ut till Nisse som inte gjorde något misstag vid bortre stolpen.

Överlag höll vi oss till vår matchplan. Stundtals var vi bolltittande, onödigt stressade och slarvade med detaljerna. Också då hemmalaget blev farliga och skapade lägen som hade kunnat straffa oss. Vad säger man, det är bra att vi har saker att jobba med, så vi bara blir bättre och bättre, både som individer och som lag.

Elias slog en hörna som hittade fram till ett direktavslut av Pontus. En tvåmålsledning i 30:e minuten är dumt att klaga på.

Den andra versen på en bra start kom i 49:e minuten. Nisse spelade fram Pontus som hade en fin vinkel och använde sin vänsterdoja distinkt, när han sköt in sitt andra och lagets tredje mål nere i bortre hörnet.

Hade gått den knappa timmen av matchen när vi gjorde 4-0. Ted slog en fin crossboll till en löpande Nisse som bokstavligen kämpade sig loss innan han nätade. Också hans andra mål för dagen.

Inte helt nöjd med vårt agerande vid deras reduceringsmål i slutet av matchen. Nog om det.

En något torr och guppig plan (ingen kritik då de flesta planer så här års är i samma skick) och en grym hetta som till och med krävde vattenpaus i andra halvlek. Vi hade anledningar att gömma oss bakom men tog oss an uppgiften på bästa sätt. Killarna ska ha kredd för det.

…och de fick de också när våra anhängare och laget möttes i en gemensam applåd efter slutsignalen.

Nästa helg ska vi till Lund — igen. Tills dess, njut av solskenet.

/Murre