Genarps IF (6)
Ystads IF FF (4)
Genarps IF (6)2 - 5Ystads IF FF (4)

Matchstart:lör 11 mars, 13:00
Plats:Ekevallen, Genarp konstgräs
Matchrapport: GIF 2-5 Ystads IF
2023-03-13 12:45

DM-matchen mot YIF blev en bra erfarenhet inför kommande drabbningar. En bra genomkörare att ta med sig, flera lärdomar och saker att jobba på.

Det blev som väntat en tuff match för oss mot ett bra motstånd. Tyvärr för vår del var gästerna på hugget direkt och tog ledningen redan efter tolv minuter. Samtidigt mötte vi ett bra och spelskickligt lag. Man måste ändå hylla motståndet.

De hade stort bollinnehav och jag tycker att killarna krigade på bra. Därför blev kvitteringen ett kvitto för vårt slit, där bollen gick på ett snöre fram till målet. Med kvarten kvar av halvleken, fick vi en snabb spelvändning av Metin ut till Nisse på vänsterkanten som hittade till Alex. Via en motläggsfint hade vi 1-1 på tavlan.

Efter vårt mål var det desto jämnare mellan lagen och vi hade ett par fina lägen utan att bollen ville in i målet. Bland annat en rensning precis på mållinjen.

Något snöpligt, strax före halvtidsvilan, hamnade vi åter fel i försvarsspelet, vilket resulterade i ännu ett baklängesmål. De gjorde det svårt för oss, för de var duktiga med boll. Och utan boll satte de hela tiden press på oss och gav oss inte mycket tid med bollen.

Den andra halvleken var nästan identisk. Bortalaget trillade boll bra och var farliga hela tiden. Naturligtvis gick luften lite ur oss, när deras tredje mål kom i den 46:e minuten.

Mot slutet började vi att tumma på detaljerna, efter att ha jagat boll i större delar av matchen. Och av förklarliga skäl stack siffrorna iväg något, vilket jag kan tycka var det tråkiga. Sett till vår insats och antal skapade lägen, så förtjänade vi ett jämnare resultat.

Dock var det vi som stängde målprotokollet. Inbytte Jon spelade fram Pontus, som höll ifrån sina motståndare och avslutade distinkt. Med andra ord, en snygg avslutning på matchen.

Stort tack till YIF och till alla som hade tagit sig till vår fina konstgräsplan. Det var en trevlig match för oss alla. Och det tyckte även de flesta killarna jag pratade med i omklädningsrummet efteråt.

/Murre