Registerutdrag för idrottsledare
2021-02-09 07:58
Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt eller regelbunden kontakt med barn. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.

Ansök om registerutdrag på Polisens webbplats

Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.

Sådant utdrag är kostnadsfritt för idrottsledare och ska uppvisas för Kansliet en gång per år med start nu.

Viktigt att beställa utdraget omgående för uppvisande för styrelsemedlem.

Styrelsen